Jaký má reálný vliv rychlost webu na SEO?

Autor: Jakub Inger
Aktualizováno:


Martina Michálka známe z různých workshopů jako specialistu na optimalizaci načítání webů, ale hlavně jako člověka, kterému se daří téma „kultury rychlosti“ úspěšně šířit mezi vývojáře a vlastně i lajckou veřejnost. Nás v rozhovoru samozřejmě nejvíc zajímalo, jaký vliv má rychlost webu na SEO.

Přibližte prosím našim čtenářům ve zkratce váš projekt PageSpeed.cz?

Jsou to vlastně dva projekty. V rámci prvního budujeme něco jako „agenturu pro optimalizaci rychlosti“ – tady spolupracuji hlavně se Zuzkou Šumlanskou a Michalem Matuškou a desítkami klientů, kterým se o rychlost dlouhodobě staráme.

Druhá část je náš tester rychlosti. Chceme vybudovat nástroj, který bychom sami chtěli používat, což se už vlastně děje. Ale ještě nejsme v cíli. Má to výhodu v tom, že v téhle vývojové fázi je tester na PageSpeed.cz zadarmo. Tady máme v týmu ještě Tomáše Hejče a Martina Brychtu.

Který projekt považujete za svou TOP odvedenou práci a proč?

Z pohledu optimalizací by mezi top pěti byly asi e-shopy Čisté dřevo a Šicí stroje. Spolupracujeme tam s aktivním a nadšeným programátorem, panem Dreslerem, který optimalizace rychle implementuje. Myslím, že hlavně díky němu jsou tyhle e-shopy jedny z nejrychlejších na českém webu.

Velmi si ale cením pokroků na úrovni „kultury rychlosti“ (performance culture), takže rozšíření povědomí o problematice performance do firmy, které aktuálně děláme v Sazce. Nebo zkušenosti získané na obrovských webech Livesportu, byť u větších firem jde to „zrychlování“ vpřed daleko pomaleji.

Jaké nástroje doporučujete používat spolu s PageSpeed?

Náš PageSpeed.cz se hodí pro sledování stavu a vývoje rychlosti, Google Search Console pro sledování rychlosti, jak ji vidí Google, SpeedCurve pro detailnější analýzu o rychlosti u větších projektů a Chrome DevTools pro hledání rychlostních průšvihů a optimalizačních příležitostí.

Martin Michálek

Pojďme přiblížit čtenářům „sledování stavu a vývoje rychlosti”. Řekněme třeba, že paní XY se rozhodne pro nové webovky. Vše přenechá profesionálům, včetně rychlosti webu. S výsledkem je spokojená, končí tím však její starosti? Jak moc důležité je pro ni pravidelná kontrola, popřípadě jak často by si od vás měla nechat web optimalizovat?

Bylo by samozřejmě ideální, aby paní XY jako majitelka webu rychlost vůbec nemusela „řešit“. Pokud se ale chce orientovat už například v internetovém marketingu, obecné povědomí o Web Vitals by mít měla. Doporučil bych jí alespoň jednou měsíčně se podívat na data o uživatelské zkušenosti (Page Experience) do Google Search Console.

A naopak – moc se nedívat na výsledky skóre nástrojů jako PageSpeed Insights nebo Lighthouse. Ty považuji za nástroje pro vývojáře a optimalizátory, které laiky zbytečně svádějí na zcestí.

Kdysi, dejme tomu před 15 lety, to chtělo mít pevné nervy, když se načítala webová stránka. Jak je to dnes? Kde je ten zlomový bod, ve kterém uživatel opustí naši webovku?

Už od šedesátých let víme, že psychologická hranice pro vnímání reakce rozhraní za okamžitou je 100 milisekund . Načtení webu a často ani interakce s už načteným webem toto ještě stále většinou nesplňuje.

Šedesát let poté. Takže nás ještě čeká dost práce.

Trošku konkrétněji a použitelněji ty hranice pro dnešní weby nastavují metriky Web Vitals od Googlu:

Co nejvíce brzdí weby a kde dělají vývojáři největší chybu?

V poslední době stále častěji narážím na chyby vzniklé špatnou optimalizací kódu. Lazy loading použitý na LCP element, nevhodná práce se zástupnými symboly, nevhodné použití kritického CSS, preloadů…

Viděl jsem mnoho projektů, jejichž rychlost byla pokažená nevhodným použitím pokročilejších optimalizačních technologií. Vlastně bych byl nejraději, kdyby někteří vývojáři raději optimalizace nedělali a nechali je na nás.

Jak se tomu vyhnout? Jak efektivně optimalizovat?

Bude to znít jako laciná reklama, ale největší chyba je, že nás vývojáři a marketéři k projektu nepozvou dříve. Dokážeme za velmi málo času přesně zacílit optimalizace, i na projektech, kde se s rychlostí neúspěšně trápili roky, a na cestě udělali spoustu chyb a utratili zbytečný čas vývojářů.

Je to jako v začátcích internetového marketingu nebo SEO – také si vývojáři a majitelé webů mysleli, že na to budou stačit sami.

Jaký má reálný vliv rychlost webu na SEO?

Nedávno vyšla pěkná případovka Sistrixu, která ukazuje, že vliv už je měřitelný a v průměru se pohybuje kolem jednotek procent. Přepokládá se, že bude postupně narůstat.

Důležité je si uvědomit, že v některých oborech to bude mít menší a v jiných větší vliv. Po několika optimalizacích jsme už letos viděli razantní zvýšení návštěvnosti webu klienta.

A podstatná věc – weby zrychlujeme ne pro Google, ale pro uživatelský prožitek. Celá dlouhá řada případových studií ukazuje, že rychlost zlepšuje konverze.

Sám jsem navštívil několik vašich přednášek o rychlosti webu a zaujalo mne téma AMP, jak je tato technologie přívětivá pro vyhledávače? V čem jsou její hlavní výhody a nevýhody?

AMP jako framework je výborná technologie, ale nepovedlo se jí dobře oslovit ty nejdůležitější – tedy vývojáře. Skoro nikdo s AMPem nechce mít nic společného. To vnínání AMPu je v téhle komunitě úplně absurdně negativní. Ale je potřeba říct – i když je hanění AMPu většinou postaveno na iracionálních základech, v zásadě tomu rozumím. Spoustu škod zde udělala korporátní politika Googlu.

Jde o běžné HTML, CSS a omezenou sadu JavaScriptu, takže pro vyhledávače zde není žádný problém.

Jakým webům byste tedy AMP doporučil?

Velkým obsahovým webům, které mají problém s rychlostí. Nejen v případě, kdy jedou na starých technologiích, ale např. i v případě, že např. v týmu nemají lidi s know-how kolem optimalizací.

AMP framework zajistí, že rychlost skoro nemůžete pokazit. Ano, už se to pár webům povedlo, ale je to výrazně méně pravděpodobné než s jinými frontendovými frameworky.

Jaký je váš top nejoblíbenější nástroj?

Velmi rád používám Evernote. Pak Gmail, Todoist a když se to povede, pak taky vlastní mozek. Chci tím říct, že nejsem úplně nástrojový fetišista.

Kdo vás nejvíc pracovně ovlivnil a posunul?

To je těžká otázka. Lidí, kteří mě ovlivnili, bylo hodně, ale řekl bych, že ty zásadní pracovní posuny byly vždy spíše na základě vlastního rozhodnutí – stěhování do Prahy, začátek blogování, začátek školení… nedávno jsem to u příležitosti 20 let na volné noze sepisoval na Vzhůru dolů.

Všechna ta rozhodnutí jsem vždy velmi probíral se svou ženou, takže mě vlastně pracovně nejvíc ovlivnila ona.

Kdo je pro vás inspirací? Koho čtete nebo sledujete?

V oboru: Harryho Robertse (úžasně pracovitého člověka, který rád zkoumá věci do hloubky), Tima Kadlece a Patricka Meenana (autory WebpageTest.org) a pak lidi z Googlu jako je Addy Osmani. Na Twitteru těch „perf-mágů“ ale sleduji opravdu hodně..

Obecněji vzato: Vlastně celý profesní život sleduju pár českých odborníků kolem webařiny – nejvíc asi Marka Prokopa, na kterém se mi líbí, že má nadhled a je to pořád trochu pankáč.

Samozřejmě mě nemálo obohacují diskuze se Zuzkou Šumlanskou, Michalem Matuškou a dalšími lidmi ze SuperKodérů, se kterými děláme PageSpeed.cz.

Jaká je vaše rychlost načítání po ránu? Máte nějaké rituály, které vás nakopnou?

Chodím spát se slepicemi, takže ráno se většinou cítím dobře. Můj oblíbený rituál je cesta s dětmi do školy – chodíme pěšky a dobře si vždy popovídáme.

Jaký je váš aktuální sen nebo cíl?

Týká se to testeru PageSpeed.cz. Cíl je udělat z něj dobrý nástroj, který slouží lidem a ušetří jim peníze za konzultanty rychlosti. O snech raději mluvit nebudu, to bych mohl leccos zakřiknout.

A poslední otázka: Jak se ve svém oboru vzděláváte?

Twitter účty výše uvedených lidí, v newsletteru Perf.Email a úplně nejvíc samozřejmě prací s klienty na jejich webech.


jsme@lebedova.inger.cz
+420 605 560 694