Jak psát text s důrazem na klíčová slova?

Autor: Zuzana Lebedová
Aktualizováno:


Všude slyšíte, že abyste se dostali k vašim potencionálním zákazníkům, tedy nejlépe na první pozici ve vyhledávání Google, je důležité mít pod kontrolou SEO. Tento akronym lze přeložit do češtiny jako „optimalizace pro vyhledávače” a obsahuje poměrně dost faktorů a pravidel, které musíte dodržet, abyste se dostali na kýžená první místa. Jedním z nejdůležitějších faktorů jsou klíčová slova a přesně o nich bude tento článek.

Analýza klíčových slov aneb jaký problém má cílovka

Máte vlastní podnikání a víte, kdo jsou vaši zákazníci. Také jste se s nimi naučili komunikovat, ať už mluvíte k větší skupině online nebo jeden na jednoho offline. To chválíme! Víte však, jak oslovovat potenciální zákazníky? Jak už jsme naznačili na začátku, není to žádná banalita a kritérií je mnoho, proto se zaměříme na jeden z nejsilnějších nástrojů – na klíčová slova. První co musíte mít, je analýza klíčových slov. Ať už si ji vypracujete sami, nebo to necháte na někom zkušenějším, psát bez ní texty na internet nemá smysl, protože jak můžete pomoci svým potenciálním zákazníkům, když ani neznáte jejich problém (tj. to, co konkrétně hledají na Google)?

K používání klíčových slov v textu to chce cit

Největší výzvou je udržet rovnováhu mezi tím, že ten text píšete skutečnému člověku a tím, že ho píšete Google robotu. Je rozhodně dobré dostat si pod kůži určité principy, které uspokojí Google robota, ale potom si vždy uvědomte, že píšete pro člověka. Ideálně si představit někoho konkrétního z vašeho okolí, kterého by téma, o němž píšete, mohlo zajímat. No a pak je tu samozřejmě rovina třetí, a to je zákazník. Vždy si vzpomeňte na tón, jaký s ním používáte při komunikaci, jaké mají vaši zákazníci problémy, hodnoty nebo vize.

Máte na to vůbec čas?

Napsat dobrý článek chce opravdu cit, talent a zkušenost. Texty si můžete psát sami, je to přece levné. Dejte si ale ruku na srdce, opravdu by měl být váš čas, tedy čas majitele firmy, použit na copywriting? To by se vám ve výsledku dost prodražilo. Další možnost je dát pár stovek studentovi. Na různých portálech jich najdete spoustu, za 300 korun za normostranu vám do 24 hodin dodá článek. Kvalita je diskutabilní, dáte-li mu však analýzu klíčových slov a dotyčný bude vědět, jak s ní naložit, můžete mít opravdu hodně muziky za málo peněz. Poslední možnost je svěřit copywriting do rukou profesionálů z agentur. Je to sice dražší než předchozí varianty, dostanete ale kvalitu.

Jak využít klíčová slova efektivně

Existuje opravdu mnoho míst, kde analýzu klíčových slov využijete, nejsou to jen blogové články. Dá se aplikovat premisa: Disponuje-li daná platforma vyhledáváním, určitě má algoritmus, který pracuje s klíčovými slovy. To je velice důležité vědět! Protože když se zamyslíme, dnes se dá na internetu vyhledávat snad všude. Kde tedy můžete klíčová slova využít?

  • Webové stránky
  • Blogové stránky
  • Instagram (ne v klasickém popisku fotky, ale v alternativním textu!)
  • Facebook
  • YouTube
  • Twitter
  • LinkedIn
  • Online reklamy (FB, LinkedIn, Google, …)
  • Google (pod něj spadá prakticky vše výše zmíněné)

Další tipy k využití klíčových slov

Klíčová slova, tedy slova, která používá vaše cílová skupina, by měla být vidět. Člověkem i algoritmem. To znamená, že by se určitě měla vyskytovat v titulcích, nejlépe hned jako první slovo. Ať už to jsou titulky v reklamách nebo blogových článcích (jak v H1, tak v H2). Myslete však stále na to, že píšete pro lidi! Často se stává, že ve snaze dostat klíčová slova za každou cenu do titulku, vzniká něco strašně umělého, k čemu si čtenář prostě důvěru nezíská. Samozřejmě se nebojte používat klíčová slova v textu, tam je jejich použití mnohem snazší, jelikož máme více prostoru k „manévrování”. Nejsilněji fungují klíčová slova v textu ve spojení s anchor textem, tedy s popisným textem odkazu. Laicky „proklik”. Uveďme si smyšlený příklad. Máte firmu na pronájem vzducholodí a píšete článek o prožitku z letu, snažíte se předat atmosféru. V textu budete chtít udělat proklik na váš nejlepší model HotAir3000. Jenže tenhle název nikdo nezná, proto jej nehledá. Co však lidé hledají, jsou „lety vzducholodí” a „půjčovna vzducholodí”.

Mějte trochu respektu ke čtenáři

Jistě, chcete prodat svůj produkt nebo službu, přesto by to při psaní článku neměla být vaše priorita. Čtenář to vycítí, text jej bude nudit a přečte si maximálně titulek. Měli byste se snažit dostat do článku pro čtenáře nějakou přidanou hodnotu – něco, co nevěděl, co ho zaujme, posune, zlepší mu život. Až pak byste se měli zamýšlet, jak do textu něžně propašovat váš produkt. Jak jsme se již zmínili, chce to cit.

Poslední rady na závěr

Ať už pomocí klávesnice vytváříte cokoliv, dejte tomu čas. Nespěchejte, nechte text na pár dní „uležet”. Jestliže jste spokojeni, dejte text někomu na kontrolu. Pravopisné a gramatické chyby dělají i profíci, jakmile se totiž do toho ponoříte, chyby lehce přehlédnete. Kolega či kolegyně můžou taky přijít na to, že vám třeba jeden odstavec nedává smysl, nebo vám vnuknou svými poznatky nápady, jak dotáhnout článek k dokonalosti.


zuzana@lebedova.inger.cz
+420 774 172 283