Autor: Jiří Socha
Aktualizováno:
Pro tvorbu analýzy klíčových slov používáme mix námi oblíbených marketingových nástrojů. O jednom z nich jsme si popovídali s Tomášem Novákem . Jsme dokonce tak velcí fandové, že jsme s radostí nabídli Marketing Mineru spolupráci a připravili jsme WordPress plugin, díky kterému máte všechna projektová data v rozhraní WordPressu. V rozhovoru se dočtete, jaký má Tomáš pohled na SEO vs. PPC, jestli má smysl řešit SEO pro Instagram nebo jak jsou na tom čeští a slovenští online markeťáci ve srovnání se světem.
Přesně jak říkáte, hlavní cílovou skupinou Marketing Mineru jsou pokročilejší specialisté, kteří používají reporty především pro hromadné zpracování dat.
Tento nástroj však používají i lidé, kteří si dělají marketing svépomoci. U nich vidíme, že nejčastěji používají Projekty a Profilery, kde jednoduše zadají doménu a „vyhodí” jim to komplexní data, která jsou snadno pochopitelná i pro „začátečníky" v marketingu.
Poměr použití nástroje je tak přibližně 70:30 (pro specialisty).
Samozřejmě, že v některých případech nemusí SEO dávat smysl. Když člověk plánuje nový projekt a potřebuje rychle otestovat, zda se například produkt bude prodávat, nemá smysl začít řešit SEO, kde jsou přínosy spíše z dlouhodobého hlediska, ale začít právě s PPC reklamou (Facebook nebo Google Ads).
Pokud si však ověří, že mu PPC funguje, je nejvyšší čas provést analýzu konkurence v organických výsledcích a analýzu klíčových slov, která mu napoví, zda a jak náročné může být dosáhnout úspěchu i v SEO.
Mnoho lidí se mylně domnívá, že SEO se řeší pouze pro Google, Bing, Seznam a podobně, protože se jedná o největší vyhledávače. Jak však vyplývá z názvu SEO (optimalizace pro vyhledávače), je třeba se optimalizací zabývat u všech stránek, kde existuje nějaké vyhledávání. Jedná se například o YouTube, Google Play, App Store a také Instagram, kde funguje vyhledávání.
Každý vyhledávač má specifický algoritmus, na jehož základě řadí výsledky ve vyhledávání. Instagram není výjimkou, nejčastěji se tam pracuje s:
Takže odpověď zní ANO, pokud je to pro ně důležitý zdroj obchodu, určitě by měli řešit i SEO pro Instagram.
Existují specifické nástroje pro analýzu hashtagů, pro které je to core business. V blízké budoucnosti nic takového pro MM neplánujeme, protože se chceme více zaměřit na získávání dat pro SEO specialisty. Pokud mohu doporučit nástroj pro analýzu hashtagů, pak je to tento: www.brandmentions.com/hashtag-tracker.
CZ a SK komunita má obrovskou výhodu v tom, že novinky, které Google nasazuje a testuje, se k nám dostanou se značným časovým zpožděním. Máme tedy dostatek času se na tyto změny připravit (ať už na základě některých případových studií zahraničních konzultantů nebo vlastních analýz).
Zároveň vnímám, že jsme technicky velmi zdatní (většina SEO specialistů umí i základy programování, např. v Pythonu), a proto nemáme problém s technickým SEO, které v zahraničí řeší spíše vývojáři.
V čem bychom se však mohli zlepšit, je komunikace s klienty a reporting.
Máme produktový tým, který jednou ročně plánuje, jakým směrem by se měl nástroj (produkt) vyvíjet. Na základě toho víme, co chceme v daném roce přidat za funkce, a vedle toho zapracováváme zpětnou vazbu od našich uživatelů.
Protože se sami zabýváme SEO, prací s daty a jsme v úzkém kontaktu s TOP místními i zahraničními SEO specialisty, dokážeme odhadnout, které funkce by jim mohly pomoci v jejich práci, a snažíme se je do nástroje zakomponovat.
Asi nejžhavějším tématem, kterému se aktuálně (k 6. 10. 2021) věnujeme, je expanze do zahraničí, kde již probíhají přípravy (sběr a zpracování dat pro USA, UK, marketingové analýzy, nábor nových členů do týmu MM (marketing, vývoj) – pokud máte zájem o práci v MM, ozvěte se mi na tomas@marketingminer.com) a kterou bychom chtěli naplno rozjet na začátku roku 2022.
Kromě toho chceme do konce tohoto roku zapracovat několik funkcí:
... a mnoho dalších, které bohužel nemohu zveřejnit kvůli konkurenci.
Každopádně se máte na co těšit. 😊
jsme@lebedova.inger.cz
+420 605 560 694